De wijkateliers in Lelystad Oost
De afgelopen maanden dachten meer dan 300 mensen in de vier wijken van Lelystad Oost mee over plannen voor de toekomst van hun wijk. Dat gebeurde via straatinterviews en wijkateliers, inspirerende gesprekken met inwoners en wijkwerkers. In de maand juni vinden er wijkwandelingen plaats.
Wandel mee
Tijdens deze wijkwandelingen lopen we langs de punten en goede ideeën die tijdens het wijkatelier zijn aangedragen. We gaan graag met u in gesprek over deze punten/locaties en proberen direct afspraken te maken tussen u en de professionals voor een aanpak. We hopen dat u met ons meewandelt.
Meedoen? Stuur een mail naar info@samenlelystadoost.nl met vermelding in welke wijk u meewandelt. Als u nog buurtbewoners kent die graag meewandelen, dan kunnen zij zich ook opgeven door een email te sturen. Na aanmelding ontvangt u meer informatie.
Woensdag 3 juni
- Wandeling waterwijk
- 15.00 – 17.00 uur
- Startlocatie: De Waterbever
Vrijdag 12 juni
- Wandeling Zuiderzeewijk
- 10.00 – 12.00 uur
- Startlocatie: volgt
Woensdag 17 juni
- Wandeling Boswijk
- 15.00 – 17.00 uur
- Startlocatie: volgt
Woensdag 24 juni
- Wandeling Atolwijk
- 15.00 – 17.00 uur
- Startlocatie: volgtDenk mee
Vul de poll in
Heb je het wijkatelier gemist of kun je niet aanwezig zijn bij de wijkwandeling, maar wil je wel graag je mening geven en meedenken? Vul de poll in.
De belangrijkste conclusies van de wijkateliers op 15 december 2025
Er is gesproken over wat de wijk zo fijn maakt. Voor de Atolwijk is dat het Gelderse Hout, de mooie wandelpaden, het buitengebied wat dichtbij is, de fijne woningen en de ruim opgezette wijk en de winkels bij het Lelycentre. Dat moet vooral zo blijven hoorden we. Maar ook wat er juist beter kan zoals het onveilige gevoel bij sommige plekken, het parkeren en dat er meer te doen mag zijn in de Atolwijk zelf. Of dat nu kleine winkels zijn of activiteiten voor bewoners.
Er zijn dromen en concrete ideeën verzameld. Samen met alle organisaties die actief zijn in de wijk worden die uitwerkt in een concreet plan. In Atolwijk dromen mensen van meer levendigheid in de wijk, van betrokkenheid bij elkaar en bij de stad. Bewoners van de Atolwijk vinden het ook heel belangrijk om in hun wijk te kunnen blijven wonen.
Ideeën zijn er ingebracht voor speelplekken in de wijk, activiteiten die voor verbinding in de buurt zorgen en ontmoetingsplekken voor verschillende doelgroepen.
Voor de zomer wordt met al deze inbreng een concreet plan gemaakt voor de komende jaren, de wijkaanpakken.
Wat maakt de Zuiderzeewijk mooi? De betrokkenheid bij elkaar en dat het zo’n mooie, ruime en groene wijk is met goede huizen. Dat moet vooral zo blijven hoorden we. Maar ook wat er juist beter kan zoals de huisjesmelkers-problematiek, overbewoning en de overlast en onveiligheid op sommige plekken.
Er zijn dromen en concrete ideeën verzameld. Samen met alle organisaties die actief zijn in de wijk worden die uitwerkt in een concreet plan. In Zuiderzeewijk dromen mensen van een opgeruimde wijk waar de hele stad graag wil komen, waar de speeltuinen gevuld zijn met spelende kinderen en waar je met elkaar de diversiteit van de wijk kunt vieren. Ideeën zijn er ingebracht voor het toevoegen van meer bankjes, betere verlichting en plekken voor ontmoeting en ontwikkeling. Voor de zomer wordt met al deze inbreng een concreet plan gemaakt voor de komende jaren, de wijkaanpakken.
Er is gesproken over wat de wijk zo fijn maakt. Voor de Waterwijk is dat de gezelligheid met buren, de winkels en voorzieningen in de buurt en het groen. Dat moet vooral zo blijven hoorden we. Maar ook wat er juist beter kan zoals de verkeersveiligheid, het onveilige gevoel, het onderhoud en de uitstraling van de straten.
Er zijn dromen en concrete ideeën verzameld. Samen met alle organisaties die actief zijn in de wijk worden die uitwerkt in een concreet plan. In Waterwijk dromen mensen van een wijk waar ze zich veilig voelen en ze trots op kunnen zijn. Van een schone en goed onderhouden wijk waar mensen met respect met elkaar omgaan.
Ideeën zijn er ingebracht voor het verbeteren van de verkeersveiligheid, het opknappen van de openbare ruimte en voor buurtactiviteiten die mensen graag zouden willen.
Voor de zomer wordt met al deze inbreng een concreet plan gemaakt voor de komende jaren, de wijkaanpakken.
Er is gesproken over wat de wijk zo mooi maakt. Voor de Boswijk is dat het groen, de ruimte en de fijne woningen. Dat moet vooral zo blijven hoorden we. Maar ook wat er juist beter kan zoals het wijkcentrum en de overlast en onveiligheid op sommige plekken.
Er zijn dromen en concrete ideeën verzameld. Samen met alle organisaties die actief zijn in de wijk worden die uitwerkt in een concreet plan. In Boswijk dromen bewoners van een wijk waar mensen elkaar groeten en waar voor iedereen, van jong tot oud, iets te doen is. Een schone wijk waar je veilig en prettig over straat kunt. Ideeën zijn er ingebracht voor het verbeteren van de straten en fietspaden, voor meer ontmoetingsplekken in bijvoorbeeld de Havenkom en het Wolkpark en buurtactiviteiten.
Voor de zomer wordt met al deze inbreng een concreet plan gemaakt voor de komende jaren, de wijkaanpakken.
Op de hoogte blijven?
Wil jij of wil jouw organisatie ook bijdragen aan Samen Lelystad Oost? Deel je wens of behoefte, bedenk wat je zelf kunt doen en zoek samenwerkingen. Want alleen samen komen we vooruit. Wil je graag op de hoogte blijven van wat we samen in Lelystad Oost voor elkaar krijgen?